Iedere databeet wordt een datafiel door gebruik van natuurlijk taalgebruik
Wat was de omzet van onze Gucci-producten bij vestiging Amsterdam in 2017 en in 2018?
Zijn er meer mannen of vrouwen die tijdens werkuren bestellingen doen van meer dan 100 euro?
Wat is het gemiddeld aantal dienstjaren van onze inside verkoopmedewerkers in Londen en Amsterdam?
Vragen stellen in gewone mensentaal in je BI & Analytics-omgeving zorgt voor meer gebruik en acceptatie. De waarde van zo’n oplossing is dan ineens onbetaalbaar!
Alles te weten komen over BI & Analytics?
Cadran-analytics.nl is hier dé plek voor. Ontdek de mogelijkheden van Business Intelligence & Analytics-tools om waardevolle inzichten te krijgen in je data.
Data-driven focus niet vanzelfsprekend
Overal lees je dat bedrijven die veel meer uit hun data halen, het beter doen dan hun concurrenten. Deze focus op datagedreven bedrijfsvoering zorgt voor inzicht en maakt juiste beslissingen mogelijk ten behoeve van een hogere omzet of lagere kosten. Data vastleggen en analyseren vinden we allemaal belangrijk en lijkt vanzelfsprekend. Maar kijk eens eerlijk naar je eigen organisatie; heb je niet het gevoel dat er veel belangrijke informatie wordt gemist?
Een van de redenen hiervoor is mijns inziens dat de gebruikers van de data bijna nooit data-expert zijn. Ik noem hen dan maar oneerbiedig ‘databeet’. Vaak zijn zij managers of medewerkers die op diverse functionele afdelingen werken. Salesmanagers, HR-managers, controllers, marketeers of inkopers bijvoorbeeld. Als je hen op de man af vraagt welke informatie ze nodig hebben, weten ze dat wel op hoofdniveau maar niet op detailniveau. Ze weten namelijk niet wat de data hen te bieden heeft.
Complexe datastructuren
Een ‘bak’ met data bestaat uit tabellen met velden en rijen. Dit kunnen er enorm veel zijn en uit diverse bronsystemen. Ze hebben vaak cryptische namen of afkortingen en helaas ook vaak dezelfde namen. Stel je voor: in een ERP- of CRM-systeem zie je velden zoals ‘eigenaar’, ‘bedrag’, ‘bron’, ‘rekening’ of ‘opbrengst’ steeds weer terugkomen in allerlei tabellen. Hoe zorg je ervoor dat je precies de juiste informatie uit de juiste tabellen haalt en combineert? Dat is het werk van een dataspecialist, iemand die de vraag van de gebruiker omzet naar duidelijke antwoorden en slimme zoekopdrachten, ook als die best ingewikkeld zijn.
‘Spelen’ om te profiteren
Een gebruiker die vanwege het gebrek aan kennis niet zelf aan de BI-knoppen zit, zorgt er voor dat er niet optimaal geprofiteerd wordt van de beschikbare data. Dat een gebruiker niet zelf aan de BI-knoppen zit omdat dit te veel kennis en ervaring vergt, zorgt ervoor dat er niet optimaal geprofiteerd wordt van de beschikbare data. Een eindgebruiker moet zelf kunnen spelen met de data, hier een gevoel bij krijgen en lol scheppen in het steeds dieper te duiken in de data. Pas dan gaat de gebruiker de data goed doorgronden, kunnen er interessante relaties worden gelegd, conclusies worden getrokken en kan er ingezoomd worden op bijvoorbeeld afwijkingen.
Gelukkig is de techniek van het omzetten van natuurlijk taalgebruik naar eenduidige taal die de software begrijpt inmiddels beschikbaar. En dat is een feest voor de gebruiker: we worden allemaal een datafiel!
Een goed voorbeeld van het gebruik van gewone mensentaal is de nieuwe functie ‘Ask Data’ van de self-service BI & Analytics-oplossing Tableau. Lees hier meer inclusief een korte demo of download een free trial van Tableau
Auteur: Jolanda Geerts
Marketing Manager bij Cadran Consultancy