ERP-implementatie

ERP-implementatie

Het bereiken van succes begint gedurende het selectieproces waarin de implementatiepartner wordt gekozen.

Over ERP-implementatie

Life coach Anthony Robbins wist tijdens een presentatie voor TED in 2006, miljoenen mensen te intrigeren met zijn visie op het bereiken van succes. Een van zijn meest bekende uitspraken was: ‘Succes is het resultaat van goed oordelen. Goed oordelen is het resultaat van ervaring en ervaring is vaak het resultaat van slecht oordelen’.

Strategische relatie implementatiepartner

Voor een succesvolle ERP-implementatie is de strategische relatie tussen de implementatiepartner en de klant van groot belang. Deze relatie wordt gekenmerkt door een gemeenschappelijk doel waarbij vertrouwen, betrokkenheid en deskundigheid de belangrijkste succesfactoren zijn. Dit uit zich in het nakomen van afspraken, het wegnemen van onzekerheden en creëren van wederzijds begrip. Het bereiken van succes begint hierbij niet tijdens het implementatietraject, maar gedurende het selectieproces waarin de implementatiepartner wordt gekozen.

Meer over ERP-implementatie

ERP-implementatie ervaring en oordelen

Vanuit de praktijk blijkt dat bij het samenstellen van de longlist en shortlist hoofdzakelijk wordt gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid (performance) en functionaliteit van het ERP-systeem. Dit lijkt vrij logisch. Het aanschaffen van een ERP-systeem is een kostbare investering waar organisaties vele jaren mee werken. Ook heeft het nieuwe ERP-systeem impact op alle afdelingen binnen een organisatie. Het selecteren van het beste systeem leidt echter niet automatisch tot een succesvol ERP-project.
Volgens onafhankelijke adviesbureaus ontstaan problemen tijdens implementatietrajecten niet door een gebrek aan functionaliteiten van het ERP-systeem, maar door het ontbreken van (culturele) fit tussen de implementatiepartner en de afnemer. Tijdens selectieprocessen wordt vaak het ideale scenario voorgespiegeld. Bij het beantwoorden van de Request for Information (RFI) kan vrijwel alles en ook de Request for Proposal (RFP) voldoet maximaal aan de verwachtingen. De praktijksituatie is echter weerbarstiger. Onduidelijkheid over de specifieke invulling van de requirements, processen die in de praktijk net anders worden uitgevoerd en de bereidwilligheid van de interne organisatie om te veranderen blijkt niet altijd even groot. Hierbij komt het aan op de betrouwbaarheid, betrokkenheid en deskundigheid van de gekozen implementatiepartner.

Bekijk onze Company video

Cadran - Jan Stalman

Advies op maat over onze oplossingen?

Jan Stalman, Sales Manager bij Cadran, praat u graag bij over de mogelijkheden voor uw organisatie.