ERP voor Groothandels | Referentie: Capi Europe | Cadran ERP voor Groothandels | Referentie: Capi Europe | Cadran
capi-europe-erp-jd-edwards-groothandel-wholesale-distribution

Capi Europe: Succesvolle JD Edwards implementatie

capi europe groothandel erp software

Capi Europe maximaliseert efficiency met integraal systeem

Capi Europe  levert zo’n 2.500 tuinartikelen aan klanten in 45 landen. De dynamische markt stelt hoge eisen aan de productie, verkoop, logistiek en met name het voorraadbeheer. Met dat doel is een geïntegreerd ERP-systeem geïmplementeerd, inclusief een complete oplossing voor Warehouse Management en BI. Eerste resultaat is een sterke verhoging van de efficiency, aldus Toine van de Ven – directeur van Capi Europe .

Capi Europe is een bekende naam in tuinmeubilair, potterie en decoratieve accessoires. Het Tilburgse bedrijf heeft productielocaties in China, Vietnam en Indonesië waar eigen mensen de leiding hebben. De collectie eigentijdse producten wordt in Nederland onder meer geleverd aan tuincentra als Intratuin, maar ook aan speciaalzaken voor tuinmeubilair en aan bouwmarkten. Van de Ven: “Onze omzet groeit al tien jaar lang gestaag en in Nederland zelfs fors. Ons land is trendsetter op tuingebied. Nergens ter wereld is de tuin zo duidelijk een verlengstuk van de woonkamer. Onze markt kenmerkt zich door snelveranderende trends die direct doorvertaald moeten worden naar de productie en het voorraadbeheer. Ook om die reden hadden we behoefte aan een nieuw systeem dat robuust is en onze bedrijfsactiviteiten integraal afdekt.”

Selectieproces op basis van audit

Cadran is geselecteerd uit tien andere aanbieders. Van de Ven: “Een extern bedrijf heeft de selectie begeleid. Dat gebeurde aan de hand van een audit. De kandidaat-leveranciers kregen een week om zich in onze processen te verdiepen. Vervolgens kwamen ze met een voorstel voor de oplossing en de aanpak. Uiteindelijk hadden wij het meeste vertrouwen in Cadran. Leveranciers kunnen van alles beloven, maar we hadden bij hen het gevoel dat zij onze behoeften goed begrepen.  Doorslaggevend was ook dat Cadran zich uitvoeriger in ons bedrijf heeft verdiept dan de andere leveranciers. Bovendien boden ze een beproefde oplossing die in korte tijd was te realiseren.”

Drie naadloos geïntegreerde systemen

De oplossing van Cadran bestaat uit drie componenten. Van de Ven: “Met JD Edwards EnterpriseOne 9.0 worden financiën, inkoop, verkoop en relatiebeheer (CRM) afgedekt. Voor het beheren en uitleveren van voorraden werken we met Ceyenne WMS software die Diract-IT heeft ontwikkeld in samenwerking met Cadran. Op de werkvloer in het magazijn wordt gebruik gemaakt van scanners en worden looproutes, replenishment vanuit bulklocaties en cycle-counting aangestuurd via het WMS. En tot slot levert Ceyenne BI de informatie voor operationele aansturing en managementbeslissingen. De Ceyenne-software is volledig geïntegreerd met JD Edwards. Dat had Cadran al bij verschillende bedrijven bewezen.”

In drie maanden gebruiksklaar opgeleverd

Begin oktober 2010 startte het project en op 1 januari 2011 ging het systeem al live. Voor die ultrasnelle opleveringen zijn twee verklaringen. Van de Ven: ”Om te beginnen heeft Cadran gebruik gemaakt van Oracle Accelerate, een formule waarbij ERP-systemen worden voorgeconfigureerd op de processen in een bepaalde branche. Daardoor hoef je veel minder parameters in te stellen. Verder werd direct een implementatie-omgeving ingericht op een Virtual Machine bij Cadran, waardoor we direct konden starten met de implementatie. Na een korte analyse door Cadran i.s.m. het team van Capitol Ornaments werd de fit-gap bepaald qua processen en inrichting van het systeem. Op basis hiervan volgde een aanvullende configuratie van het systeem. De software moest worden toegesneden op onze processen – bijvoorbeeld de order-picking , verkooporders, maar ook zaken als pakbonnen en andere documenten. Medewerkers en consultants op onze locatie konden meewerken aan de fine-tuning via een online verbinding met de server van Cadran in Hoevelaken. Anderzijds ontdekten we ook dat de processen in JD Edwards soms slimmer waren geconfigureerd dan bij ons. Daarvan hebben we uiteraard gebruik gemaakt.”

“We werken nog maar een paar maanden met de oplossing, maar de voordelen zijn nu al duidelijk zichtbaar. De komende jaren zullen we de efficiency en het inzicht nog veel verder kunnen verbeteren.”

– Toine van de Ven, Algemeen Directeur bij Capi Europe

Hoge betrokkenheid bij de implementatie

“Wat mij bij de implementatie het meest opviel is dat de medewerkers van Cadran altijd hun verantwoordelijkheid nemen“, meldt Van de Ven. “Ze gaan net zo lang door tot alles naar wens is. Dat geldt niet alleen bij de inrichting van het systeem, maar bijvoorbeeld ook bij de begeleiding van gebruikers. We zijn een jong en positief ingesteld bedrijf dus bij de overstap naar een nieuw systeem gingen de hakken hier niet in het zand. Maar door de versnelde implementatie hadden we weinig tijd om mensen in te werken. Cadran heeft geregeld dat de magazijnchef van een andere klant hier regelmatig over de vloer komt om onze medewerkers te assisteren bij bijzondere handelingen, bijvoorbeeld het crediteren van orders.”

Inzicht en efficiencyverhoging als resultaat

Van de Ven is te spreken over de eerste resultaten: “We hebben nu op elk moment zicht op de werkelijke voorraad. Er is geen verschil meer tussen de aantallen in het systeem en in het magazijn. Het is zelfs mogelijk om producten te verkopen die nu per containerschip onderweg zijn uit Azië. Verder zijn de artikelen niet meer verspreid over allerlei locaties in het magazijn. We leveren zo’n 2.500 producten die in omvang variëren van 10 centimeter tot 2 meter. De omloopsnelheid daarvan kan sterk wisselen. Het systeem rekent permanent uit wat de beste plaats is in het magazijn voor order-picking en bulkopslag. Als een artikel bijvoorbeeld achter in een stelling op 10 hoog is opgeslagen en de bestelfrequentie ervan snelt stijgt, wordt er automatisch een opdracht gegeven om het naar een makkelijker bereikbare positie te verplaatsen. Dat bericht krijgen magazijnmedewerkers op hun handscanner. Door dat alles werken we veel efficiënter.”

De voordelen in vogelvlucht

  • Gegevens over actuele voorraden zijn op elk moment volledig voorhanden
  • Het systeem plaatst artikelen steeds op de meest geschikte locatie in het magazijn
  • De leveringsprocessen zijn sneller, foutlozer en met minder mensen uit te voeren.
  • Het management kan operationele en strategische beslissingen beter onderbouwen.

Bart Dix

Interesse in JD Edwards ERP voor groothandels?

Wilt u meer weten over Oracle JD Edwards voor groothandels? Neem contact op met Bart Dix en ontdek de eindeloze mogelijkheden voor uw bedrijf.