Internationale JD Edwards ERP roll-out - zelf doen of uitbesteden?
Roll-outs

De juiste JD Edwards-partner selecteren voor een internationale roll-out (1 van 2)

In een wereld waarin de economie steeds sneller globaliseert, is internationale uitbreiding voor veel bedrijven onvermijdelijk om te kunnen groeien. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zeker als bedrijven fabrieken of kantoren opzetten in landen waar ze de taal en cultuur niet kennen. Naast commerciële vraagstukken zijn er ook technische en organisatorische uitdagingen, vooral als het gaat om het implementeren van JD Edwards ERP in die landen. Hoe maak je de juiste keuzes en zorg je voor een soepele implementatie? En hoe kies je een geschikte partner voor dit traject?

Deel 1 – Ga je het zelf doen of uitbesteden?

Eén van de eerste beslissingen die genomen moet worden bij het internationaal uitrollen van JD Edwards is of je het zelf gaat doen, of gaat uitbesteden. Ga je dit doen met een intern team en schakel je daarnaast wat lokale experts in of besteed je het volledig uit? En besteed je het dan uit aan een lokaal bedrijf of aan een internationale partner? Er zijn verschillende scenario’s mogelijk:

1. Zelf implementeren

Zelf implementeren kan een optie zijn, mits je organisatie de benodigde kennis in huis heeft. Voordelen zijn dat jouw medewerkers het systeem en de organisatie goed kennen en dat opgedane kennis binnen het bedrijf blijft. De keerzijde is dat het veel tijd en geld kost om medewerkers te laten reizen en om taal- en cultuurverschillen te overbruggen. Daarnaast is specifieke lokale kennis over wetgeving vaak vereist, wat de eigen teams niet altijd hebben.

2. Implementatie door initiële partner

Een andere optie is om de JD Edwards partner die de eerste implementatie heeft uitgevoerd, te vragen om ook de uitrol in andere landen te doen. Deze partner kent het bedrijf en de processen al goed. Echter, zonder lokale vestigingen kan de partner mogelijk beperkt zijn in hun kennis van lokale regelgeving en cultuur, wat de communicatie met eindgebruikers kan bemoeilijken.

3. Volledig uitbesteden aan lokale partner

Je kunt ervoor kiezen om de uitrol volledig aan een lokale partner over te laten. Deze partijen hebben vaak goede kennis van lokale wetgeving en spreken de taal van de eindgebruikers. Dit kan kostenbesparend werken, omdat je reis- en verblijfskosten voor internationale consultants vermijdt. Het nadeel is dat de lokale partner meestal minder bekend is met de organisatie en eerdere implementaties.

4. Volledig outsourcen aan internationale partner

Bedrijven kunnen de uitrol ook uitbesteden aan een internationale partner met vestigingen in meerdere landen. Voordelen zijn dat zij ervaring met eerdere implementaties intern delen, en dat lokale consultants de taal spreken en kennis hebben van de lokale regels. Dit minimaliseert reis- en verblijfskosten en zorgt voor consistente kwaliteit.

5. Hybride aanpak

Tot slot kan een hybride model worden gekozen, waarbij het eigen team wordt aangevuld met lokale experts. Zo kunnen consultants vanuit het thuisland worden ingezet met ondersteuning van lokale experts die bekend zijn met de lokale vereisten. Een nadeel kan zijn dat taal- en cultuurbarrières blijven bestaan, wat de communicatie met eindgebruikers kan bemoeilijken.

Voors en tegens van de verschillende JD Edwards partner opties

selectie JDE-implementatipartner in het buitenland

Meerdere landen uitrollen?

Voor een succesvolle roll-out in meerdere landen is het van belang om te bepalen hoeveel locaties uitgerold moeten worden. Voor een enkele locatie kan een hybride model met één lokale expert voldoende zijn. Voor meerdere locaties is het raadzaam om te kiezen voor een partner die in al deze landen actief is. Dit voorkomt dat je per land een nieuwe partner moet zoeken en steeds weer contracten moet afsluiten. Een internationale partner biedt doorgaans snellere en consistenter kwaliteit, doordat ze zowel lokaal actief zijn als wereldwijd bereik hebben.

Projectmethodologie

Een belangrijk voordeel van werken met één internationale partner is de consistente projectaanpak. Lokale teams werken samen volgens dezelfde processen en tools, waardoor informatie eenvoudig kan worden gedeeld en begrepen. Dit minimaliseert miscommunicatie en verhoogt de efficiëntie, wat kosten en tijd bespaart.

In het volgende blog bespreken we hoe je de juiste partner kiest voor een JD Edwards-project. Welke criteria helpen je om een partner te vinden die jouw project tot een succes maakt?

Auteur: Bart Dix, Key Account Director at Redfaire International