Inspelen op de nieuwe realiteit

Nu de tweede golf van Covid19 de economie en de gezondheidszorg begint te raken, is het duidelijk dat dit een grote impact heeft op veel bedrijven. Het heeft een impact op de manier waarop we zaken doen, hoe we onze processen beheersen en hoe we samenwerken en communiceren, zowel intern als met klanten en leveranciers. Waarom heeft Covid19 zo’n impact?

Uitdagingen bij thuiswerken

Omdat er tegenwoordig meer mensen vanuit huis werken, ervaren we de “afstand” tussen onszelf en collega’s, klant en leveranciers. Je kunt niet zomaar bij het bureau van een collega langslopen om een voorstel te controleren. En hoe krijg je snel een contract getekend wanneer een klant en de baas thuiswerken? Hoe kun je de beslissing versnellen, welke klant krijgt voorrang bij het verzenden van goederen? Natuurlijk kunt u de hele dag door videovergaderingen houden om deze dingen voor elkaar te krijgen, maar dit is misschien niet genoeg om uw bedrijf te ondersteunen in de nieuwe realiteit van het werken. Wat kunt u doen?

Hoe kunt u de samenwerking, de processen en de communicatie verbeteren?

Automatisering en integratie van processen, het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid van de ERP-applicatie en het ontsluiten van gegevens uit uw applicaties zijn slechts enkele gebieden waarop u de samenwerking, processen en communicatie kunt verbeteren.

Enkele voorbeelden

  • De (verdere) implementatie van de workflow – in JD Edwards of Netsuite – zal de samenwerking tussen de gebruikers van het systeem ondersteunen en de processen zoals order- en factuurgoedkeuring versnellen. Door de integratie van dergelijke workflow processen met mobiele applicaties (zoals Slack) kunnen deze processen nog verder worden geoptimaliseerd.
  • U kunt eenvoudig applicaties zoals DocuSign integreren met JD Edwards en Netsuite, zodat u eenvoudig contracten (of andere documenten) kunt ondertekenen met uw klanten en leveranciers.
  • Een quick win is het implementeren van “Watchlists” en “Alerts” die uw team op de hoogte brengen wanneer er actie moet worden ondernomen. Een Watch list kan alle facturen tonen die te laat zijn en moeten worden opgevolgd, welke bestellingen te laat zijn voor verzending en welke klant moet worden geïnformeerd, welke goederen extra controle nodig hebben, omdat de kwaliteit onder een bepaald niveau ligt.
  • U kunt analytics dashboards integreren in uw JD Edwards en Netsuite applicatie die realtime gegevens aan de gebruikers kunnen leveren. De gegevens uit uw ERP-applicatie en elke andere applicatie of gegevensbron kunt u combineren om zo nuttige insides te creëren waarop uw gebruikers beslissingen kunnen nemen.

Kleine stappen die veel waarde toevoegen

Dit soort verbeteringen kosten niet al teveel tijd en moeite om te implementeren in uw organisatie. Ze kunnen in kleine stappen worden uitgevoerd en kunnen veel waarde toevoegen voor de gebruikers en uw bedrijf.

Meer informatie nodig of sparren?

Wij bespreken graag de mogelijkheden en adviseren u over de uitvoering ervan. Geef ons een seintje.

Auteur: Ed Pieters
CEO bij Cadran Consultancy