Nieuwe plannen en nieuwe initiatieven

Nu 2021 alweer bijna 2 maanden oud is, is het tijd om de plannen voor dit jaar te gaan realiseren. Zoals ik in mijn vorige blog “Terugblikken en kijken naar de toekomst” schreef zijn er veel mogelijkheden om de bedrijfsvoering te optimaliseren op onderstaande gebieden:

  • Digital Transformation
  • Supply Chain Integration
  • Operational Excellence
  • Data Driven Enterprise

In deze blog leg ik wat meer nadruk op Operational Excellence, omdat veel bedrijven daar nog behoorlijke stappen kunnen zetten om hun processen te optimaliseren, waardoor ze hun marges kunnen verbeteren.

Huidige praktijk

Er zijn genoeg bedrijven die, nadat er een ERP systeem is geïmplementeerd, verzuimen om het systeem daarna te optimaliseren. Ze zijn blij dat ze live zijn, dat de gebruikers getraind zijn, dat de belangrijke processen goed draaien en dat er geen óf minimale verstoringen zijn geweest. Indien er daarna geen actief beleid wordt gevoerd om het systeem verder uit te bouwen en te optimaliseren zal het systeem langzaam verouderen en niet meer aansluiten op de veranderende wensen en eisen van de business. Uiteindelijk moet men dan zwaar investeren in een upgrade of het systeem vervangen en dan opnieuw kosten maken voor software en implementatie. Voor zowel onze JD Edwards als Netsuite klanten is dit laatste scenario onnodig en onwenselijk.

Hoe is dit te voorkomen?

Het is belangrijk om op regelmatige basis de volgende activiteiten in te plannen:

  1. Bepalen van de belangrijkste initiatieven op basis van de bedrijfsstrategie en doelstellingen
  2. Identificeren van veranderde bedrijfsprocessen
  3. Welke knelpunten ervaren de gebruikers van het ERP systeem?
  4. Welke verbeteringen in het ERP systeem kunnen bijdragen aan de doelstellingen en initiatieven?

Door bovenstaande acties regelmatig in te plannen kan uw organisatie bepalen welke initiatieven kunnen leiden tot verbeteringen. Samen met onze consultants kunnen we oplossingsrichtingen bedenken en bepalen wat de ROI en prioriteit is van een mogelijke optimalisatie.

Een paar praktijkvoorbeelden

Verbeterde gebruikservaring met behulp van JD Edwards Orchestrator

Bij één van onze commodity trading klanten hebben we onlangs – met behulp van de JD Edwards Orchestrator – koppelingen gemaakt met Slack en Microsoft Teams. Deze integraties zorgen voor een verbeterde gebruikerservaring, waarbij er op basis van diverse scenario’s workflows zijn gerealiseerd. Bijvoorbeeld dat medewerkers via Slack op hun mobiele telefoon orders kunnen goedkeuren. Een mooie toepassing van de nieuwe mogelijkheden van JD Edwards versie 9.2 die leidt tot meer efficiency.

Real-time integraties Tableau en NetSuite en Tableau en JD Edwards

Voor onze Netsuite en JD Edwards klanten hebben we real-time integraties ontwikkeld met de analytics oplossingen van Tableau. Door gebruik te maken van de Composite Application Framework Enterprise One (CAFE One) en de mogelijkheden binnen de Netsuite software hebben gebruikers direct inzicht in belangrijke data en KPI’s. Zo kan men snel de juiste beslissingen nemen.

Tijdig actie ondernemen door gebruik van Watchlists

Diverse JD Edwards en Netsuite klanten maken intussen goed gebruik van de mogelijkheden van Watchlists. Met behulp van “queries” op het systeem krijgt de gebruikers “alerts” te zien op zijn scherm of op een dashboard. Op basis hiervan kan de gebruiker tijdig actie nemen als er bijvoorbeeld orders te laat geleverd dreigen te worden. Hierdoor kan men proactief reageren in plaats van achteraf te moeten corrigeren.

Een complete contracten en offerte module in NetSuite vereenvoudigd en versneld processen

In de standaard Netsuite software hebben we een complete contracten en offerte module ingericht. Hierbij hebben we templates voor contracten en offertes ingericht met diverse tekst blokken die op basis van parameters vanuit de klant, offerte en order gegevens een contract of offerte genereren. Deze kan direct naar de juiste contactpersoon worden gemaild. De integratie met Docusign is de laatste stap die we aan het realiseren zijn. Op deze wijze wordt het hele order en offerte proces enorm vereenvoudigd en versneld.

Meer informatie of sparren?

Het continu onderhouden en optimaliseren van uw ERP-systeem loont. Er zijn heel veel mogelijkheden om het systeem verder te optimaliseren. Het begint met het regelmatig inplannen en bespreken van de bovengenoemde activiteiten. We denken graag met u mee om uw strategie en doelstellingen te vertalen naar slimme en bruikbare oplossingen die u helpen bij uw plannen met betrekking tot Operational Excellence.

Portret Ed Pieters

Auteur: Ed Pieters
CEO bij Cadran Consultancy